CPA هدف میانگین هزینهای است که حاضرید برای تبدیل هر تبلیغ به عمل مورد انتظارتان پرداخت کنید.
قیمتگذاری در گوگل ادز : استراتژی قیمت گذاری bidding در گوگل
با اینکه در نگاه اول به نظر میرسد استفاده از تبلیغات گوگل ادز هزینه زیادی به همراه دارد، اما در واقعیت همیشه این طور نیست. گوگل آنقدر باهوش هست که نگذارد کاربرانش نارضایتی داشته باشند. از همین رو همیشه سعی دارد روشها و استراتژیهایی را به کاربران ارائه کند که منجر به مقرون به صرفهتر شدن تبلیغات آنها شود. روشهای قیمتگذاری در گوگل ادز از جمله پیشنهادات گوگل به تبلیغکنندگان است. روشهایی که به کاربر کمک میکنند دقیقا بازدهی مطلوب خود را از تبلیغات بگیرند و مناسبترین قیمت ممکن را بپردازند.
انتخاب روش درست قیمتگذاری در گوگل ادز و به کارگیری استراتژی قوی برای کم کردن هزینهها بسیار مهم است. اگر ندانید که چکار باید بکنید، به راحتی با چند کلیک ساده بخش زیادی از بودجه تبلیغات خود را هدر میدهید. اما با بهکارگیری یک استراتژی درست میتوانید اثربخشی کمپین تبلیغاتی خود را به شدت ارتقا دهید. جالب است بدانید تغییر درست استراتژی قیمتگذاری میتواند نرخ تبدیل تبلیغات شما را تا 142 درصد افزایش دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی روشها و استراتژیهای قیمتگذاری در گوگل ادز بپردازیم. اگر شما هم میخواهید کمپینهایی اثربخش با کمترین هزینه ممکن در گوگل ادز بسازید با ما همراه شوید.
روشهای قیمت گذاری در گوگل ادز
وقتی کمپینی را در گوگل ادز طراحی میکنید، یکی از سوالاتی که گوگل می پرسد، انتخاب نوع قیمتگذاری است. دو نوع روش کلی قیمتگذاری در گوگل ادز در اختیار شما قرار دارد. یکی روش اتوماتیک و دیگری روش دستی است. البته بیشتر مردم روش خودکار را انتخاب میکنند، چرا که ترجیح میدهند خود گوگل همه کارها را انجام دهد و وقت زیادی برای تعیین قیمت و انجام تنظیمات صرف نکنند.
اما آن روی سکه هم به این راحتی نیست که روش خودکار را انتخاب کنید و فقط منتظر واریز پولهای فروش محصولات به حسابتان باشید. اگر انتخابهای درستی نکرده باشید، نه تنها پولی به حسابتان نمیآید بلکه هزینه زیادی را برای تبلیغات هدر میدهید. برای جلوگیری از اتلاف هزینهها، گوگل 11 روش قیمتگذاری را به کاربران پیشنهاد میکند. هر کدام از این 11 روش کاربرد جداگانهای دارند. در ادامه مقاله آشنایی با روشهای قیمتگذاری در گوگل ادز با مهمترین این روشها آشنا خواهید شد.
قیمت گذاری هوشمند (Smart Bidding) در گوگل ادز
قیمتگذاری هوشمند یک زیرمجموعه از استراتژیهای اتوماتیک قیمتگذاری در گوگل ادز است. قیمتگذاری هوشمند از الگوریتمهای یادگیری ماشین کمک میگیرد تا نرخ تبدیل تبلیغات را بهینهسازی کند. روشهایی مثل CPA و ROAS که در ادامه راجع به آنها صحبت خواهیم کرد، جزو روشهای هوشمند قیمتگذاری در گوگل ادز هستند.
قیمتگذاری هوشمند مزیتهای مهمی را برای تبلیغکننده ایجاد میکند . این مزیتها عبارتند از:
استفاده از الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین
هنگام قیمت گذاری در گوگل ادز، الگوریتمهای یادگیری ماشین، دادههای بسیار زیاد گوگل را تحلیل میکنند تا پیشبینی دقیقی از نحوه کارکرد تبلیغات روی کلمات کلیدی مدنظر کاربر ارائه کنند. این پیشبینی قطعا از پیشبینی که یک کاربر یا حتی گروهی از متخصصین ارائه کنند، دقیقتر خواهد بود.
استفاده از سیگنالهای متعدد
در قیمتگذاری هوشمند طیف وسیعی از سیگنالها به کمک کاربر میآیند تا تبلیغات هدفمندتری ایجاد کند. این سیگنالها اطلاعات زیادی را از کاربران در اختیار تبلیغکننده میگذارد. اطلاعاتی مثل مکان جغرافیایی، وسیله ارتباطی کاربران، مرورگر اینترنتی آنها و.
کنترل عملکرد تبلیغات
با استفاده از روش هوشمند قیمتگذاری در گوگل ادز، کاربر میتواند عملکرد تبلیغات را بر اساس اهداف کسبوکار و مشتری هدف خود تنظیم کند. برای مثال کاربر میتواند برای هرکدام از کاربرانی که با کامپیوتر، گوشی موبایل یا تبلت میآیند، تبلیغات خاص مرتبط با خودشان را نمایش دهد.
گزارش شفاف عملکرد تبلیغات
قیمتگذاری هوشمند ابزارهایی را در اختیار تبلیغکننده میگذارد که اطلاعات دقیق از نحوه عملکرد تبلیغات و ایرادهای احتمالی آن ارائه میدهند. با استفاده از این اطلاعات هر تبلیغکنندهای به راحتی میتواند بازخوردی عمیق از تبلیغات خود به دست آورده و در سریعترین زمان ایرادهای آن را بر طرف کند.
قیمت گذاری به ازای عمل کاربر (Target CPA bidding)
قیمتگذاری به ازای عمل کاربر یک استراتژی هوشمند قیمتگذاری در گوگل ادز است. این استراتژی قیمتها را طوری تنظیم میکند که با توجه به CPA (قیمت به ازای عمل) در نظر گرفته شده توسط تبلیغکننده، بیشترین نرخ تبدیل را برای او ایجاد کند. گوگل این کار را با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین انجام میدهد. در واقع روش قیمتگذاری به ازای عمل کاربر با استفاده از اطلاعات قبلی کمپین و سیگنالهای زمینهای آن، در هر بار نمایش تبلیغات، قیمت بهینه آن را مشخص میکند.
این قیمتها طوری تعیین میشوند که میانگین قیمت همه تبلیغات برابر با چیزی باشد که کاربر به عنوان CPA (قیمت به ازای عمل) تبلیغات تعیین کرده است. برخی مواقع ممکن است تبلیغ شما قیمتی بالاتر از CPA هدف شما داشته باشد، برخی مواقع هم قیمتی کمتر خواهد داشت. گوگل مجموع اینها را طوری به کار میگیرد که میانگین هزینه تبلیغات برابر با CPA هدف تبلیغکننده باشد.
تغییر در قیمتها به این دلیل رخ میدهند که نرخ واقعی تبدیل وابسته به عواملی است که خیلی تحت کنترل گوگل نیستند. عواملی مثل تغییرات در درون وب سایت شما، تغییرات در تبلیغات شما یا بالا رفتن رقابت در تبلیغات یک کلمه کلیدی بر CPA اثرگذاراند. علاوه بر این CPA واقعی شما ممکن است از چیزی که تعیین کردهاید، بیشتر یا کمتر باشد. با این حال اگر CPA خود را روی 10 دلار تعیین کرده باشید، گوگل ادز به طور خودکار هزینه پیشنهادی تبلیغات شما را در محدوده همان 10 دلار نگه میدارد.
برای کمک به ارتقا عملکرد هر کدام از تبلیغات، از سیگنالهای زمینهای مثل وسیله و مرورگر مورد استفاده کاربران ، مکان جغرافیایی آنها، زمان نمایش بیشتر تبلیغات و. استفاده میشود.
CPA هدف میانگین هزینهای است که حاضرید برای تبدیل هر تبلیغ به عمل مورد انتظارتان پرداخت کنید.
گاهی عمل مورد انتظار شما، وارد شدن کاربر به سایت و کلیک روی دکمه خرید یک محصول خاص است. یا برای کمپینهایی که مربوط به اپلیکیشنهای موبایلی است، عمل مورد انتظار شما نصب برنامه روی گوشی موبایل کاربر است.
در واقع CPA میانگین هزینهای است که بابت هر کدام از این اعمال حاضرید بپردازید. البته پایین گرفتن قیمت ممکن است منجر به کم شدن تعداد کلیک شما شود. زیرا با پایین گرفتن CPA در واقع شما از نمایش تبلیغات در برخی موارد چشمپوشی میکنید. این کار خودبهخود باعث کم شدن تعداد کلیکهای مورد انتظار خواهد شد .اگر اطلاعات قبلی از کمپین شما وجود داشته باشد، خود گوگل با استفاده از آنها مقداری برای CPA به شما پیشنهاد میدهد.
این پیشنهاد بر اساس نرخ تبدیل واقعی تبلیغات شما در دو سه هفته گذشته محاسبه میشود. مقدار میانگین کلیک روی تبلیغات تا حدودی به میزان ترافیک صفحاتی که تبلیغ در آن نمایش داده میشود، بستگی دارد. به همین دلیل محاسبات گوگل ترافیک را هم در نظر میگیرند. در کل پیشنهادی که گوگل برای CPA به شما میدهد، بر اساس تبدیلهای قبلی کمپین شما محاسبه شده است.
به طور کلی میتوان گفت روش قیمتگذاری به ازای عمل کاربر برای مواقعی مناسب است که شما انتظار عمل خاصی از کاربر هدف دارید. در این حالت در صورت انجام عمل مورد انتظار شما توسط کاربر، هزینه تبلیغ از حساب شما برداشته میشود. این هزینه با توجه به CPA تنظیمی خود شما محاسبه میشود. در برخی مواقع ممکن است هزینه اقدام کاربر کمتر از CPA یا بیشتر از آن باشد. اما میانگین هزینهای که شما برای کمپین میپردازید، همان CPA یا قیمت تعیین شده به ازای عمل کاربر است.
در واقع این عدد میزان هزینهای است که شما حاضرید برای به دست آوردن یک مشتری بپردازید . فرض کنید محصولی که شما می فروشید 10 دلار سودآوری داشته باشد. اگر میزان CPA خود را 10 دلار قرار دهید، در واقع به ازای فروش هر محصول شما هیچ سودی نخواهید کرد. اما اگر CPA را روی 9 دلار قرار دهید، به ازای فروش هر محصول، 9 دلار بابت تبلیغات گوگل ادز هزینه کردهاید و 1 دلار سود به دست آوردهاید.
قیمت گذاری بر اساس نرخ بازگشت سرمایه (Target ROAS bidding)
قیمتگذاری بر اساس نرخ بازگشت سرمایه هم یکی از روشهای هوشمند قیمتگذاری در گوگل ادز است. این روش به شما کمک میکند نرخ تبدیل بالاتر و در نتیجه درآمد بیشتری از تبلیغات خود بدست آورید. گوگل نرخ تبدیل آینده کمپین شما را بر اساس نرخهای تبدیل قبلی پیشبینی میکند. سپس مقدار بیشترین هزینه به ازای هر کلیک یا CPC را طوری تنظیم میکند که نرخ تبدیل شما را به حداکثر رسانده و نرخ بازگشت سرمایه موردنظر شما را برآورده کند .
متاسفانه یا خوشبختانه این روش قیمتگذاری کمی با ریاضی سر و کار دارد. چرا که باید نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه و. را محاسبه کنید. فرمول کلی محاسبه نرخ بازگشت سرمایه بدین صورت است که باید مبلغی را که به عنوان درآمد در نظر دارید، بر هزینه تبلیغات خود تقسیم کنید. عدد حاصل را در 100 ضرب کنید تا نرخ بازگشت سرمایه بر حسب درصد به دست آید. بگذارید با مثالی این فرمول را بررسی کنیم.
فرض کنید شما انتظار دارید به ازای هر 2 دلاری که برای تبلیغ در گول ادز هزینه میکنید، 10 دلار درآمد به دست آورید. نرخ بازگشت سرمایه شما میشود:
TARGET ROAS= 5*100= 500%
در این مثال نرخ بازگشت سرمایه مدنظر شما 500 درصد است. کافی است در زمان تنظیم کمپین خود میزان ROAS را روی 500 قرار دهید. حالا گوگل سعی میکند تبلیغات شما را طوری نمایش دهد که با بالاترین نرخ تبدیل به میانگین نرخ بازگشت سرمایه 500 درصد برسید. مثل روش قبلی در اینجا هم گوگل از سیگنالهای کاربران برای بهینه کردن تبلیغات شما استفاده میکند. این روش برای زمانی مناسب است که شما به دنبال میزان سود مشخصی از تبلیغات خود هستید.
قیمت گذاری بر اساس مکان صفحه (Target search page location bidding)
روش قیمتگذاری بر اساس مکان صفحه از روشهای پرکاربرد قیمتگذاری در گوگل ادز بود که امروزه منسوخ شده است. گوگل این روش را از سال 2019 کنار گذاشت. به جای آن روش سهم نمایش هدف (Target Impression Share) را معرفی کرد. در روش قیمتگذاری بر اساس مکان صفحه، هدف تبلیغکننده قرار گرفتن در بالای نتایج صفحه اول جستجوی ارگانیک گوگل بود. البته جایگاههای دیگر مثل رتبه 10 را هم میشد انتخاب کرد. گوگل قیمتی برای تبلیغات شما پیشنهاد میداد که همواره بتوانید در جایگاه مدنظر خود قرار گیرید.
قیمت گذاری بر اساس کسب رتبه بهتر (Target outranking share bidding)
روش قیمتگذاری بر اساس کسب رتبه بهتر هم از روشهای قیمتگذاری در گوگل ادز بود که دیگر کارایی ندارد. این روش هم از سال 2019 کنار گذاشته شد. گوگل روش سهم نمایش هدف (Target Impression Share) را به جای آن معرفی کرد. در روش قیمتگذاری بر اساس کسب رتبه بهتر، هدف تبلیغکننده قرار گرفتن در رتبهای بالاتر از رقیب بود. یعنی شما باید نام دامنه رقیب را به گوگل اعلام میکردید تا گوگل در کلمات کلیدی مختلف، لینک تبلیغات شما را بالاتر از دامنه رقیب نگه دارد. همچنین در این روش میتوانستید مقداری برای حداکثر قیمت هر تبلیغ تعیین کنید تا هزینههایتان سر به فلک نکشد.
قیمت گذاری بر اساس سهم نمایش هدف (Target Impression Share)
روش نوظهور سهم نمایش هدف در سال 2019 به جای دو روش قبلی ارائه شد. این روش قرار دادن تبلیغ در بالای صفحه یا هر جای دیگری است که تبلیغکننده بخواهد. این روش قیمتگذاری در گوگل ادز سه گزینه برای جایگاه تبلیغات در اختیارتان میگذارد. گزینه اول Absolute top صفحه است، گزینه بعد بالای صفحه و گزینه دیگر مکان دلخواه در سرپ است. با انتخاب هر گزینه، گوگل قیمت تبلیغات شما را طوری تعیین میکند که دقیقا در جایگاهی که تعیین کردهاید، قرار گیرند.
برای مثال فرض کنید میزان Target Impression Share (سهم نمایش هدف) خود را 65 درصد برای Absolute top صفحه تعیین کردهاید. در این حالت گوگل قیمت هر کلیک روی تبلیغ شما را مقداری در نظر میگیرد که در 65 درصد از موارد ممکن، تبلیغات شما در Absolute top صفحه نمایش داده شود.
انواع استراتژی قیمت گذاری در ادز
استراتژیهای قیمتگذاری در گوگل ادز به دو دسته اتوماتیک یا خودکار و دستی تقسیم میشوند. در ادامه به بررسی مختصر انواع استراتژی پیشنهاد قیمت در ادوردز (Bid Strategy) میپردازیم:
قیمتگذاری دستی (Manual bidding strategy)
در روش قیمت گذاری دستی تبلیغکننده خود اقدام به تعیین قیمت موردنظر برای نمایش تبلیغات میکند. گوگل بر اساس قیمت پیشنهادی کاربر و قیمتهای رقبا اقدام به نمایش آن میکند. البته در این حالت تبلیغکننده باید مرتب تبلیغات خود را رصد کند و در صورت نیاز قیمت پیشنهادی را تغییر دهد.
قیمتگذاری اتوماتیک (Automated bid strategy)
قیمت گذاری اتوماتیک اما به کمک تبلیغکنندهها آمد تا بار سنگین بررسیهای همیشگی تبلیغات و حدس زدن قیمت مناسب را از دوش آنها بردارد. گوگل برای قیمتگذاری اتوماتیک 11 روش مختلف ارائه کرده که هر کدام برای رساندن تبلیغکننده به هدفی خاص طراحی شدهاند. بالا بردن تعداد کلیک روی تبلیغ ، بالا بردن نرخ تبدیل تبلیغ ، ا فزایش دسترسی به تبلیغ و افزایش نرخ بازگشت سرمایه تبلیغکننده از جمله مهمترین هدفهاییاند که گوگل برای کاربران تامین میکند.
روشهای قیمت گذاری در گوگل ادز امروزه کار کاربران را برای تبلیغات در گوگل بسیار راحت کردهاند. اما کار کردن با آنها نیاز به شناخت دقیق روشهای مختلف قیمتگذاری دارد. قیمت تبلیغات در گوگل ادز به دو صورت اتوماتیک و دستی قابل تنظیم است. در روش دستی تبلیغکننده بر اساس تجربه خود قیمتی را برای تبلیغات تعیین میکند. گوگل هم بر اساس قیمت تعیینشده جایگاههایی را به تبلیغات موردنظر اختصاص میدهد.
در روش اتوماتیک، کاربر اهداف خود را به گوگل اعلام میکند. در این حالت خود گوگل مناسبترین قیمتها را برای بهینهترین حالت تبلیغات پیشنهاد میکند. روشهای قیمتگذاری بر اساس عمل کاربر، قیمتگذاری بر اساس نرخ بازگشت سرمایه و قیمتگذاری بر اساس سهم نمایش هدف از جمله مهمترین و پرکاربردترین روشهای قیمتگذاری در گوگل ادز هستند.
استراتژی DCA در بازار ارزهای دیجیتال
تاکنون مقالات زیادی را در رابطه با شناخت بازار و پارامترهای تعیین کننده در حوزه ارز دیجیتال ارائه دادهایم. از بهرهوری در مورد نمودارها و الگوها، همچنین از برنامههای آینده این حوزه گفتهایم. واقعیت این است که علاوه بر شناخت موارد مذکور، در هر بازاری، روش سرمایه گذاری در رمز ارزها هم مهم است. در این مقاله تیم توکن باز قصد دارد به بررسی استراتژی DCA یا همان متوسط هزینه دلاری بپردازد که روشی کارآمد و منظم برای سرمایه گذاری اصولی می باشد. پس با ما همراه باشید.
مفاهیم کلی:
استراتژی DCA چیست؟
در تعریف استراتژی DCA یا متوسط هزینههای دلاری می توان اینگونه گفت که در واقع یکی از روش های امن تر سرمایه گذاری در بین دیگر روش ها می باشد. استراتژی ای است که برای سرمایه گذاری آن، کاربر متعهد میشود با چشم پوشی از قیمت یک اندوخته در طول زمان و روند صعودی یا نزولی اش، با توجه به یک زمانبندی مرتب و منظم، مبلغ ریالی (یا دلاری) مختص به آن را سرمایه گذاری کند تا در نهایت و با پایان زمان بندی خود به هدف تعیین شده اش برسد.
کاربرد DCA در بازار رمز ارزها
برای درک و فهم بهتر، کاربرد DCA را با مثال استراتژی میانگین هزینه دلار توضیح خواهیم داد:
تصور کنید برای یک سرمایه گذاری 12 هزار دلاری در پادشاه رمز ارزها یا همان BTC در طی مدت یک سال، میبایست هر ماه هزار دلار در این رمز ارز سرمایه گذاری کنید. باید بدانیم و واقف باشیم که مقدار و اندازه سرمایه گذاری هر ماه، بی اهمیت به روند حرکت قیمت بیت کوین در طول سال خواهد بود و این امر تغییر نخواهد کرد.
اما باید دانست که میزان ارز یا سهام متعلق به پایان این چرخه، تنها وابسته به عملکرد قیمت اندوخته یا دارایی خواهد بود. اگر قیمتها از نقطه قیمت اولیه دچار افت شوند، ارزهای بیشتری انباشته خواهند شد. این در صورتی است که در بالا رفتن روند و یا افزایش قیمت، ارز کمتری خریداری خواهد شد.
اگر از لحاظ تئوری، قصد بر ارزیابی و بررسی داشته باشیم، میانگین هزینه دلار به سرمایه گذاران این مجوز را خواهد داد تا با پرداخت میانگین هزینه کلی برای هر ارز، بازده را به حد و میزان تعادل برساند. بنابراین سرمایه گذاران متحمل فشارهای حاصله برای معین کردن زمان ورود به بازار نخواهند داشت.
تأثیر DCA در کاهش ریسک
همانطور که میدانیم استراتژی DCA یا متوسط هزینههای دلاری، تأثیرات نسبتاً مفیدی در کاهش ریسک دارد که عبارتاند از:
- حذف و از بین بردن استرس کاربران و کوشش و تلاش برای زمان بندی مطلوب در بازار رمز ارزها
- پایین آوردن خطر و ریسک سرمایه گذاری، زیرا در این استراتژی کاربر و یا سرمایه گذار تمامی وجوه خود را به طور همزمان در یک رمز ارز تمرکز و سرمایه گذاری نمیکند.
- بهره جویی از این استراتژی برای افراد تازه کار و مبتدی در بررسی و ارزیابی بازار میتواند ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهد.
نکته: باید بدانیم که استراتژی DCA یا متوسط هزینههای دلاری خطرات و زیانهای سرمایهگذاری را دفع نمیکند بلکه صرفاً ریسک حاصله از آن را کاهش خواهد داد که محتملاً بازدهی خالص کمتری را در بر دارد.
DCA و ایده مطلوب آن در بازار ارزهای دیجیتال
آنچه در این استراتژی محرز میباشد و لازم است بدانیم، آن است که برعکس بازارهای سنتی بورس و اوراق بهادار، دنیای رمز ارزها پدیدهای نسبتاً نوین محسوب میشوند که قادرند نوسانهای سخت و شدیدی را در طول روند خود تجربه کنند. حتی برخی کارشناسان اکثر اوقات از پیش بینی و آینده نگری روند قیمت ارزهای رمز نگاری شده دوری میجویند.
اما میتوان اینگونه بیان کرد که استراتژی DCA قادر است مقدار بسیار چشم گیری از ریسک و خطرات مرتبط به بازار کریپتوکارنسی که تا حدودی بازارهای غیر قابل پیش بینی تلقی میشوند را کاهش دهد.
همچنین لازم است بدانیم که DCA زمان ریزش بازار ارزهای دیجیتال زیانها و ضررهای احتمالی را تا حد امکان محدود خواهد کرد. اما باید بدانیم که در هنگام پیشرفت این بازارها مانع و حائل بازده نیز خواهند شد. اما از آنجا که تعداد کثیری از سرمایه گذاران به هنگام وارد شدن به بازارهای ناپایدار، کم کردن تضرر خود را در اولویت قرار میدهند، پس میتوان گفت DCA یک استراتژی دارای اعتبار برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای رمزنگاری محسوب میشود.
مزایا و معایب استراتژی DCA
استراتژی DCA نیز دارای مزایا و معایبی هستند که در ذیل به طور مختصر به شرح آنها میپردازیم.
استراتژی میانگین هزینه دلار
آشنایی با دو ربات معامله گر DCA و Grid و هر آنچه لازم است در مورد آنها بدانید!
ربات معامله گر DCA و Grid را بیشتر بشناسید
دو ربات DCA و Grid جزء معتبرترین و پرطرفدارترین رباتهایی هستند که امروزه افراد زیادی به استفاده از آنها در انجام معاملههای بازار ارز دیجیتال روی آورده و در رسیدن به اهداف خود موفق عمل کردهاند. در ادامه هر یک از دو ربات DCA و Grid را به طور کامل معرفی نموده و بررسی مینماییم.
آشنایی با ربات معامله گر DCA و ویژگیهای آن
ربات معامله گر DCA بازدهی بسیار بالا و قابل قبولی دارد. ربات DCA قادر است در هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز فعال بوده و با انجام معاملات موفقیت آمیز سودهای بسیار خوبی کسب مینماید. آنچه موجب شده است که ربات DCA وظایف خود را به درستی انجام داده و به این سطح از محبوبیت برسند، پیکربندی درست ربات DCA است.
نام ربات DCA مختصر شده عبارت dollar cost averaging به معنای میانگین هزینه دلاری است. متوسط هزینه دلاری یکی از کارآمدترین استراتژیهای سرمایهگذاری است که در طی آن فرد معاملهگر صرف نظر از قیمت یک دارایی متعهد میگردد که بر اساس یک زمانبندی دورهای و منظم به سرمایه گذاری یک مبلغ دلاری خاص برای آن دارایی بپردازید.
میانگین هزینههای دلاری ( dollar cost averaging ) چیست؟
به منظور آشنایی بهتر با این مفهوم متوسط هزینههای دلاری در معاملات سنتی را مورد بحث قرار میدهیم. همانطور که پیشتر گفتیم، میانگین هزینههای دلاری نوعی استراتژی سرمایهگذاری است که در طی آن سرمایه گذار تمام مبلغ سرمایه ای را که قصد دارد با استفاده از آن به سرمایهگذاری بر روی یک دارایی خاص بپردازد، در فواصل زمانی معینی تقسیم بندی نموده و با این روش زمینه کاهش تاثیر نوسان قیمتها بر خرید کلی را فراهم میسازد.
شاید بپرسید که سود این کار چیست؟ آیا بهتر نیست به جای این که یک سرمایه را تقسیم بندی نموده و آن را به صورت دورهای خرج کنیم، کل مبلغ را به طور یک باره سرمایهگذاری نماییم؟
بیشتر بخوانید : اسکالپ تریدینگ (Scalp Trading) چیست؟ |
طرح مثال برای درک بهتر عملکرد ربات معامله گر DCA
پاسخگویی با استراتژی میانگین هزینه دلار سوال فوق را با بیان یک مثال انجام میدهیم. چنین تصور کنید که شما تصمیم گرفتهاید بدون این که به ارزش سهام تسلا توجه نمایید، ماهیانه ۱۰۰۰ دلار از سرمایه خود را به سرمایهگذاری در این شرکت تخصیص دهید. بی شک هر ماهی که قیمت سهام کمتر باشد، شما موفق به خریداری سهام بیشتری میشوید و هر چه سهام افزایش قیمت داشته باشد، سهام خریداری شده شما کمتر خواهد بود. با استفاده از این روش شما در طول زمان هزینه کمتری صرف خرید سهام شرکت تسلا خواهید نمود.
مثال عینی تر و واضح تر این که:
اگر شما قصد داشته باشید در طول ۴ ماه، هر ماه ۱۰۰۰ دلار از سرمایه خود را صرف خرید سهام تسلا نمایید و با فرض این که در ماه اول ارزش هر سهام تسلا به ۵۰۰ دلار کاهش یابد، شما در ماه نخست با ۱۰۰۰ دلاری که کنار گذاشته اید، می توانید دو سهم خریداری کنید. با فرض این که ارزش سهام در سه ماه بعدی ۲۵۰ دلار باشد، شما در هر ماه موفق به خرید ۴ سهم شده و مجموعا در این سه ماه ۱۲ سهم خریداری می کنید. بنابراین در پایان ماه چهارم و در ازای سرمایه گذاری ۴۰۰۰ دلار در طول ۴ ماه، ۱۴ سهم از سهام شرکت تسلا را با میانگین قیمت ۲۸۵ دلار خریداری نمودهاید.
حال چنین بیندیشید که از همان ابتدای ماه اول سرمایه خود را در فواصل زمانی منظم تقسیمبندی نکرده و کل ۴۰۰۰ دلار را به صورت یکجا به خرید سهام تسلا اختصاص میدادید. در آن صورت میتوانستید ۸ سهم از سهام تسلا به ارزش هر سهم ۵۰۰ دلار بخرید.
نحوه انجام معاملات در ربات DCA
نحوه کارکرد ربات معامله گر DCA
اگر به آن دسته از افرادی تعلق دارید که معامله با رباتهای Trade Santa را تجربه کرده اید، حتما میدانید که در این پلتفرم دو نوع ربات DCA به نامهای ربات Short و ربات Long وجود دارد. هر دو ربات DCA مذکور روش میانگینگیری را مورد استفاده قرار داده و بدین ترتیب ضرر را کاهش و درآمد سرمایه گذاران را افزایش میدهند. حال میخواهیم نحوه کارکرد ربات DCA را با وجود دو ربات مذکور مورد بررسی قرار دهیم.
آشنایی با نحوه کارکرد ربات معامله گر DCA با ذکر یک مثال
فرض کنید که شما یک ربات Long را ایجاد نموده و قصد دارید بیت کوین خریده و بعدها آن را در ازای قیمت بیشتر بفروشید. با فرض این که ارزش واقعی هر کوین ۱۰ هزار دلار باشد، شما در ازای پرداخت ۱۰ هزار دلار موفق به خرید یک کوین می شوید. در صورتی که سود هدف را بر روی ۲۰ درصد تنظیم نمایید، یعنی چنین در نظر گرفته اید که قیمت این کوین به علاوه سود آن باید به ۱۲ هزار دلار برسد تا فروش آن صورت بپذیرد. اما پس از گذشت مدتی نه تنها افزایش قیمتی در بازار کوین رخ نمی دهد، بلکه این ارز دیجیتال روند نزولی در پیش گرفته و ارزش آن به ۹، ۸ و در نهایت ۶ هزار دلار سقوط می کند.
در چنین شرایطی سفارش فروش شما هیچگاه توسط ربات DCA عملی نخواهد شد. چرا که ربات DCA تشخیص میدهد که قیمت کوین خریداری شده توسط شما به ۱۲ هزار دلار که مبلغ مورد نظر شما است، نرسیده است.
بیشتر بخوانید : معاملات فیوچرز (Futures Trading) یا معاملات آتی چیست؟ |
ویژگی Extra Order
در چنین شرایطی می توانید با تنظیم سه سفارش اضافه برای ربات DCA که آن ها را تحت عنوان Extra Order نیز میشناسید، به میانگینگیری سود هدف خود پرداخته و بدین ترتیب از طریق سرمایهگذاری در یک بازه زمانی بلندتر به سود برسید.
به عنوان مثال در شرایط فوق ربات DCA اضافی به محض این که متوجه کاهش ارزش سهام ۱۰ هزار دلاری به ۹ هزار دلار میشود، سفارش خرید را اجرا مینماید و این اولین سفارش از سه سفارش اضافهای است که ربات DCA را برای آنها تنظیم نمودهاید. حال یک بیت کوین ۱۰ هزار دلاری و یک بیت کوین ۹ هزار دلاری خریداری نمودهاید که مجموع آن ها ۱۹ هزار دلار است و با تنظیم سود هدف ۲۰ درصد، میزان سود این دو بیت کوین را ۳۸۰۰ دلار در نظر گرفته اید. بنابراین از این پس ربات DCA سعی میکند که این دو بیت کوین را به قیمت ۲۲۸۰۰ دلار بفروشد.
حال فرض کنید که قیمت بیت کوین به ۸ هزار دلار کاهش پیدا کرده و ربات DCA موفق به فروش دو بیت کوین موجود نشود. در نتیجه ربات DCA اقدام به خرید بیت کوین سوم به قیمت ۸ هزار دلار می نماید. اکنون شما سه بیت کوین به ارزش ۲۷ هزار دلار دارید که با تنظیم سود هدف ۲۰ درصد، قصد دارید آن ها را به قیمت ۳۲۴۰۰ دلار بفروشید.
extra order در ربات DCA
با توجه به مثال بالا متوجه شدیم که استراتژی میانگین هزینههای دلاری زمینهای را فراهم میسازد که شما به جای خرید سه بیت کوین ۱۰هزار دلاری، به مرور زمان سه بیت کوین با قیمت میانگین هر بیت کوین ۹ هزار دلار بخرید و بدین ترتیب سود قابل توجهی به جیب بزنید.
ربات DCA در پوزیشن لانگ
حال که با یکی از دو ربات DCA و Grid آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به معرفی ربات دوم بپردازیم.
آشنایی با ربات معامله گر Grid و ویژگیهای آن
ربات تریدر ارز دیجیتال Grid یکی از کاربردیترین و محبوبترین رباتهایی است که معاملهگران بازار ارز دیجیتال آن را در راستای ترید ارز دیجیتال مورد استفاده قرار میدهند. در این استراتژی سرمایهگذاری رنج خاصی از قیمت مشخص شده و دستورات معاملاتی در بالا و پایین این قیمت معین قرار میگیرند. بدینترتیب شبکهای از معاملات پدید میآید که با تغییر پلهای قیمت افزایش پیدا کرده یا کاهش مییابند. این تکنیک دستورهای خرید و فروش را با بازههایی مساوی از یک قیمت قرار داده و بدینترتیب از طریق نوسانات قیمتی به کسب سود میپردازد.
به عبارت سادهتر میتوان گفت که در استراتژی گرید معامله گر یک قیمت پایه را مشخص نموده و سپس دستورات خرید و فروش را در سطوحی از پیش تعیین شده در بالا یا پایین این قیمت پایه قرار میدهد. معاملهگر با این کار میتواند از روندهای بازار و حالت رنج در بازار به سود قابل توجهی برسد.
بیشتر بخوانید : تحلیل فاندامنتال یا بنیادی ارز دیجیتال سندباکس (Sandbox) |
آشنایی با دو استراتژی ربات معامله گر Grid در انجام معاملات
ربات Grid دو استراتژی را در راستای اجرای معاملات مورد استفاده قرار میدهد. در ادامه هر یک از این استراتژیها را معرفی نموده و به طور مختصر بررسی میکنیم.
معامله در جهت روند
استراتژی معامله در جهت روند یکی از استراتژیهایی است که ربات Grid به منظور انجام معاملات و کسب سود مورد استفاده قرار میدهد. استراتژی مذکور زمانی کارآمد واقع میشود که قیمت در جهت معینی حرکت نماید. در این استراتژی سفارشات یا همان دستورات خرید در قسمت فوقانی قیمت پایه قرار گرفته و دستورات فروش در زیر این قیمت مستقر میشوند.
معامله در خلاف جهت روند
استراتژی معامله در خلاف جهت روند یکی دیگر از استراتژیهای ربات Grid برای انجام معاملات است که غالبا در بازارهای خنثی کارآمد و تاثیرگذار میباشد. در این استراتژی سفارشات فروش بالاتر از قیمت پایه از قبل تعیین شده و سفارشات خرید پایین تر از این قیمت قرار میگیرند. گفتنی است که انجام معاملات با استفاده از استراتژی گرید در سه حالت مختلف امکان پذیر است.
حالت اول استراتژی ربات گرید
حالت اول این است که حرکت بازار در جهت معاملات باشد. در چنین شرایطی ربات Grid کلیه دستورات حد سود را فعالسازی نموده و سایر دستورات را میبندد. این حالت به نفع معاملهگر است.
حالت دوم استراتژی ربات گرید
حالت دوم زمانی رخ میدهد که پس از این که معاملات اجرا شده و دستورات فعال میگردند، حد سود بسته میشود. این حالت نیز برای معاملهگر سودمند است.
حالت سوم استراتژی ربات گرید
سناریوی سوم که ضرر معاملات را در پی دارد، هنگامی است که پیش از بسته شدن معاملات در سود، جهت بازار تغییر نماید. در چنین شرایطی حد سود برای بعضی معاملات عمل نکرده و بعضی از آنها بسته نمیشوند. در نتیجه به مرور معاملات با ضرر مواجه میگردند.
گفتنی است که ربات Grid در بازارهای پر نوسان بسیار کارایی دارد. استفاده از این ربات کاربردی نیاز به مهارت خاصی برای تحلیل نداشته و از همین رو معاملهگران مبتدی نیز میتوانند آن را در راستای انجام معاملات مورد استفاده قرار دهند.
میانگین حسابی و بازار مالی
میانگین حسابی ساده ترین و پرکاربردترین معیار میانگین یا میانگین است. این به سادگی شامل جمع آوری یک گروه از اعداد، سپس تقسیم آن مجموع بر تعداد اعداد استفاده شده در سری است. به عنوان مثال اعداد 34، 44، 56 و 78 را در نظر بگیرید. مجموع آنها 212 است. میانگین حسابی 212 تقسیم بر چهار یا 53 است.
افراد همچنین از چندین نوع ابزار دیگر مانند میانگین هندسی و میانگین هارمونیک استفاده می کنند که در شرایط خاصی در امور مالی و سرمایه گذاری به کار می رود. مثال دیگر میانگین کوتاه شده است که هنگام محاسبه داده های اقتصادی مانند شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و مخارج مصرف شخصی (PCE) استفاده می شود.
خوراکی های کلیدی
- میانگین حسابی میانگین ساده یا مجموع یک سری اعداد تقسیم بر تعداد آن سری از اعداد است.
- در دنیای مالی، میانگین حسابی معمولاً روش مناسبی برای محاسبه میانگین نیست، به خصوص زمانی که یک نقطه پرت می تواند میانگین را تا حد زیادی منحرف کند.
- سایر میانگین هایی که بیشتر در امور مالی استفاده می شوند عبارتند از میانگین هندسی و هارمونیک.
میانگین حسابی چگونه کار می کند
میانگین حسابی جایگاه خود را در امور مالی نیز حفظ می کند. به عنوان مثال، برآوردهای متوسط سود معمولاً یک میانگین حسابی هستند. فرض کنید میخواهید میانگین انتظارات درآمد ۱۶ تحلیلگر را که یک سهم خاص را پوشش میدهند، بدانید. به سادگی تمام تخمین ها را جمع کرده و بر 16 تقسیم کنید تا میانگین حسابی به دست آید.
اگر بخواهید میانگین قیمت بسته شدن سهام را در طول یک ماه خاص محاسبه کنید، همین امر صادق است. فرض کنید 23 روز معاملاتی در ماه وجود دارد. به سادگی تمام قیمت ها را بگیرید، آنها را جمع کنید و بر 23 تقسیم کنید تا میانگین حسابی را بدست آورید.
میانگین حسابی ساده است و اکثر افرادی که حتی کمی مهارت مالی و ریاضی دارند می توانند آن را محاسبه کنند. همچنین معیار مفیدی برای گرایش مرکزی است، زیرا تمایل دارد نتایج مفیدی را ارائه دهد، حتی با گروهبندیهای بزرگ اعداد.
محدودیت های میانگین حسابی
میانگین حسابی همیشه ایدهآل نیست، به خصوص زمانی که یک نقطه پرت میتواند میانگین را تا حد زیادی منحرف کند. فرض کنید می خواهید کمک هزینه یک گروه 10 نفره را تخمین بزنید. 9 نفر از آنها بین 10 تا 12 دلار در هفته کمک هزینه دریافت می کنند. بچه دهم 60 دلار کمک هزینه دریافت می کند. این یک عدد پرت به یک میانگین حسابی 16 دلار منجر می شود. این خیلی نماینده گروه نیست.
در این مورد خاص، کمک هزینه میانه 10 ممکن است معیار بهتری باشد.
میانگین حسابی همچنین هنگام محاسبه عملکرد پرتفوی سرمایه گذاری عالی نیست، به خصوص زمانی که شامل ترکیب ، یا سرمایه گذاری مجدد سود سهام و سود باشد. همچنین معمولاً استراتژی میانگین هزینه دلار برای محاسبه جریانهای نقدی فعلی و آتی استفاده نمیشود ، که تحلیلگران در برآوردهای خود از آن استفاده میکنند. انجام این کار تقریباً به اعداد گمراه کننده منجر می شود.
میانگین حسابی میتواند گمراهکننده باشد، زمانی که موارد دورافتاده وجود دارد یا وقتی به بازدههای تاریخی نگاه میکنیم. میانگین هندسی برای سری هایی که همبستگی سریالی را نشان می دهند مناسب ترین است . این امر به ویژه در مورد پرتفوی سرمایه گذاری صادق است.
حسابی در مقابل میانگین هندسی
برای این کاربردها، تحلیلگران تمایل دارند از میانگین هندسی استفاده کنند که به طور متفاوتی محاسبه می شود. میانگین هندسی برای سری هایی که همبستگی سریالی را نشان می دهند مناسب ترین است. این به ویژه در مورد پرتفوی سرمایه گذاری صادق است .
بیشتر بازده در امور مالی، از جمله بازده اوراق قرضه، بازده سهام، و حق بیمه ریسک بازار ، مرتبط هستند . هر چه افق زمانی طولانی تر باشد ، ترکیب بندی و استفاده از میانگین هندسی بحرانی تر می شود. برای اعداد فرار، میانگین هندسی با در نظر گرفتن ترکیبات سال به سال، اندازه گیری دقیق تری از بازده واقعی را ارائه می دهد.
میانگین هندسی حاصل ضرب تمام اعداد سری را می گیرد و آن را به معکوس طول سری می رساند. این کار با دست سخت تر است، اما محاسبه آن در مایکروسافت اکسل با استفاده از تابع GEOMEAN آسان است.
میانگین هندسی در نحوه محاسبه با میانگین حسابی یا میانگین حسابی متفاوت است زیرا ترکیبی را که از دوره ای به دوره دیگر رخ می دهد در نظر می گیرد. به همین دلیل، سرمایه گذاران معمولاً میانگین هندسی را اندازه گیری دقیق تری از بازده نسبت به میانگین حسابی در نظر می گیرند.
مثالی از میانگین حسابی در مقابل میانگین هندسی
فرض کنید بازده سهام طی پنج سال گذشته 20٪، 6٪، -10٪، -1٪ و 6٪ است. میانگین حسابی به سادگی آن ها را جمع کرده و بر پنج تقسیم می کند و میانگین بازدهی 4.2 درصدی در سال را به دست می دهد.
در عوض، میانگین هندسی به صورت (1.2 x 1.06 x 0.9 x 0.99 x 1.06) 1/5 -1 = 3.74 درصد در سال میانگین بازده محاسبه میشود. توجه داشته باشید که میانگین هندسی، یک محاسبه دقیق تر در این مورد، همیشه کوچکتر از میانگین حسابی خواهد بود.
بهترین زمان خرید ارز دیجیتال و راه تشخیص آن
امروزه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال بسیار گسترش یافته و افراد زیادی به دنبال کسب درآمد از این راه هستند. برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال و کسب سود حداکثری باید دانش این کار را داشته باشید. برای اینکه در معاملات ارزهای دیجیتال متحمل ضررهای سنگین نشوید، باید بهترین زمان خرید ارز دیجیتال را بدانید. یعنی باید با آگاهی کامل برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال تصمیم بگیرید.
درواقع میتوان گفت که زمان خاصی برای فروش ارزهای دیجیتال وجود ندارد، اما اگر با روشهای سرمایهگذاری و استراتژیهای مخصوص به آن آشنایی استراتژی میانگین هزینه دلار داشته باشید، میتوان یک سری پیشبینیهایی انجام داد.
بعضی افراد معتقدند که میتوانند بازار را بهطور کامل پیشبینی کنند. اما لازم است بدانید که تمامی این ادعاها کذب است زیرا هیچکس نمیتواند با قاطعیت جهات حرکت بازار را پیشبینی کند. اگر کسی بگوید که میتواند این کار را انجام دهد، پس باید بپرسیم چرا تابهحال بازار را تصاحب نکرده است. اگر هم کسی بداند که زمان دقیق خرید و فروش ارز دیجیتال خاص چه موقع است، مطمئن باشید که آن را به شما نمیگوید.
پس از شناخت بهترین زمان خرید ارز دیجیتال و همچنین بهترین ساعت خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران، وقت آن است که به دنبال یک صرافی معتبر باشید تا بتوانید با خیال راحت خرید و فروش های خود را انجام دهید. صرافی ارزپایا یکی از صرافیهای قدیمی ایران است که بهترین ارزهای بازار را در پلتفرم خود لیست کرده است و شما میتوانید آنها را با کارمزد ۰.۰۰۲ خریداری کنید. برای ثبت نام در صرافی ارزپایا روی این لینک کلیک کنید.
بهترین زمان خرید و فروش ارز دیجیتال
زمان دقیق خرید و فروش ارز دیجیتال به شخصیت یک فرد، میزان دانش او در مورد بازار و معاملات ارزهای دیجیتال و تحمل ریسک او بستگی دارد. یک فرد بعد از ضررهای سنگین خودش را نمیبازد و دوباره به معاملات برمیگردد، اما دیگری با یک ضرر کوچک سرخورده میشود و شکست را میپذیرد. پس یکی از موضوعات مهم در انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال، آمادگی ذهنی و روحی است.
بهترین زمان خرید ارزهای دیجیتال
قیمت ارزهای دیجیتال بهشدت نوسان دارد و ممکن است در چند دقیقه ارزش خود را از دست بدهند و یا ارزش آنها چند برابر شود. بنابراین این سؤال برای سرمایهگذاران پیش میآید که بهترین زمان خرید ارزهای دیجیتال چه زمانی است؟
بیشتر سرمایهگذاران بدون دانش قبلی وارد بازار معاملات رمز ارزها میشوند. آنها ارزهای دیجیتال را در قیمت بالا خریداری میکنند و در قیمت پایین به فروش میرسانند. این کار استراتژی میانگین هزینه دلار دقیقا برعکس چیزی است که آنها میخواهند؛ یعنی بهجای اینکه سود کنند، متحمل ضررهای زیادی میشوند.
بهترین زمان خرید ارز دیجیتال زمانی است که شما آمادگی خرید آن را دارید. شما باید مقداری از سرمایه خود را به این کار اختصاص دهید و طوری برنامهریزی کنید که اگر آن مقدار از سرمایه خود را از دست دادید، هیچ لطمهای به زندگی شما وارد نشود. بعضی افراد با خرید ارز دیجیتال در بهترین زمان سود خوبی به دست آوردهاند، اما میتوان گفت که این اتفاق کمتر اتفاق میافتد و تا حدودی به شانس شما نیز بستگی دارد.
ساعت معاملات ارز دیجیتال در ایران
بازارهای مالی بینالمللی مانند فارکس و ارز دیجیتال ۲۴ ساعته هستند. البته بازار فارکس بهمدت دو روز در هفته یعنی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. این در حالی است که بازار رمز ارزها هیچ روز تعطیلی ندارد و در ۷ روز هفته بهصورت ۲۴ ساعته فرصت معامله در آن فراهم است. در ایران نیز بسیاری از افراد بهصورت شبانهروزی پای نمودار هستند. این افراد معمولا بهصورت تیمی فعالیت میکنند. البته معاملات ارزهای دیجیتال از بازارهای دیگر نیز تاثیر میپذیرد و در روزهای تعطیل رونق کمتری دارد
بهترین ساعت خرید ارز دیجیتال در ایران
بهدلیلی تعطیلی بازار فارکس و بورسهای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه حجم معاملات در بازار رمز ارزها نیز کاهش مییابد. بههمین علت تا حدودی میتوان گفت که معامله در روزهای شنبه و یکشنبه معمولا سخت است و نمودار قیمت تغییرات شدیدی نمیکند. برعکس با افزایش حجم معاملات در روزهای دوشنبه نواسانات بازار هم افزایش مییابد و فرصت برای گرفتن پوزیشنهای معاملاتی مختلف فراهم میشود.
چرا باید بهترین زمان ورود به بازار رمز ارز را انتخاب کنیم؟
برای اینکه بتوانید با موفقیت در بازار ارز دیجیتال ظاهر شوید، باید یک سری نکات و روشها را یاد بگیرید. این روشها فقط با خریدوفروش و کسب تجربه به دست میآیند. اگر کسی میخواهد با تبلیغات و گرفتن پول زیاد به شما بهاصطلاح سیگنال بدهد، بهطور حتم نمیتوان گفت که راه درست را به شما معرفی کرده است. بنابراین بهترین زمان ورود به بازار و خروج از آن را فقط خود شما با کسب تجربه میتوانید پیدا کنید. در ابتدا میتوانید با سرمایه کم وارد بازار شوید تا بتوانید تجربه خود را افزایش دهید.
ورود به بازار ارز دیجیتال در روزهای خاصی از هفته
بر اساس همان بررسیهایی که برای بهترین ساعت خرید ارز دیجیتال بیان کردیم، بهترین زمان ورود به بازار ارز دیجیتال روز پنجشنبه است. بعدازآن به ترتیب روزهای دوشنبه، جمعه و شنبه قرار میگیرند. البته این اطلاعات طبق تحقیقات مختلف به دست آمده، اما بازهم قطعی نیستند و بهتر است برای ورود به بازار با تحلیل و دانش خود پیش بروید.
چگونه میتوان بهترین زمان خرید ارز دیجیتال را پیدا کرد؟
برای پیدا کردن بهترین زمان و بهترین ساعت خرید ارز دیجیتال باید به علم و دانش در مورد بازار رجوع کرد. هرچقدر دانش شما در این زمینه بیشتر باشد و تجربه بیشتری در این مورد داشته باشید، راحتتر در مورد ورود به بازار تصمیم خواهید گرفت. بعد از گذشت مدتی، بهاصطلاح دستتان میآید که چه زمانی برای خرید ارز دیجیتال مناسبتر است.
نکات مهم در تشخیص بهترین زمان خرید ارز دیجیتال
یکی از راههایی که میتوان رشد شدید یک ارز دیجیتال را شکار کرد، زمان لیست شدن یک کوین در صرافیهای بزرگ است. تا به امروز زمانی که یک رمز ارز در صرافیهای بزرگی مانند بایننس، کوکوین و غیره لیست میشود، شاهد پامپ شدن آن بودهایم. بهدلیل تکرار این اتفاق بسیاری از افراد قبل از لیست شدن توکنها در این صرافیها اقدام به خرید آنها میکنند و بعد از پامپ شدن قیمت آن را سریعا میفروشند.
استراتژی ورود به بازار چیست؟
برای انجام هر کاری روشهای مختلفی وجود دارد. برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال هم روشهای مختلفی وجود دارد که حتما باید آنها را بشناسید و سپس به بازار ارز دیجیتال وارد شوید، زیرا این بازار با سرمایه شما سروکار دارد و با کسی هم شوخی ندارد. در اینجا چند استراتژی ساده معاملاتی را به شما معرفی میکنیم که برای افراد مبتدی بسیار مناسب است.
این روش واقعا ساده است. از آنجایی که این استراتژی امتحان خود را پس داده، ما آن را به شما معرفی میکنیم. این روش به شما میگوید که بهجای اینکه با تمام سرمایه خود وارد بازار شوید، سرمایه خود را به چند قسمت تقسیم کرده و در چندین مرحله سرمایهگذاری کنید. فرض کنید میخواهید هزار دلار سرمایهگذاری کنید. بهجای اینکه تمام آن را یکبار سرمایهگذاری کنید، آن را به ۵ قسمت ۲۰۰ دلاری تقسیم کنید.
این استراتژی از دو میانگین متحرک بر روی نمودار ارزهای دیجیتال استفاده میکند. میانگین متحرک یک خط بر روی نمودار است که میانگین قیمت یک دارایی را در یک دوره زمانی مشخص نشان میدهد. استراتژی صلیب طلایی و صلیب مرگ از عبور میانگین متحرک کوتاهمدت از یک میانگین متحرک بلندمدت برای تحلیل استفاده میکند. این روش یک روش بلندمدت است. استفاده از این روش در درازمدت باعث میشود تا شما بهترین زمان خرید شیبا و بهترین زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال دیگر را پیدا کنید.
- استراتژی تجارت ارزهای دیجیتال با استفاده از اندیکاتورRSI
این استراتژی یک روش پیشرفتهتر است. این نمودار درواقع زمانی که قیمت شروع به حرکت در جهت مخالف میکند را نشان میدهد. مثلا تغییر مسیر روند از یک روند نزولی به یک روند صعودی. RSI مخفف Relative Strength Index به معنای شاخص قدرت نسبی است. با یادگیری این استراتژیها و استفاده از آنها میتوانید ریسک معاملات و ضرر خود را به حداقل برسانید.
بهترین زمان برای فروش ارز دیجیتال
زمانی که میخواهید اقدام به خرید اتریوم و سایر رمزارزها کنید، باید یک حد سود و حد ضرر برای خود تعیین کنید. بعد از خرید ارز دیجیتال هنگامیکه به حد ضرر و یا حد سود خود رسیدید باید ارزهای خود را به فروش برسانید.
با توجه به نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال، بسیاری از سرمایهگذاران از روش معاملات کوتاه مدت استفاده میکنند. در این روش ارزهای دیجیتال خود را برای بازه زمانی کوتاهی نگه میدارید و پس از کسب سود ۱۰ الی ۲۰ درصدی آنها را به فروش میرسانید. این روش دردسرهای سرمایهگذاری بلندمدت را ندارد و میتواند سود زیادی نصیب تریدرها کند.
یکی دیگر از روشها برای خروج از بازار دنبال کردن اخبار مربوط به ارز دیجیتال موردنظر است. توجه به اخبار مرتبط در حوزه کریپتوکارنسی میتواند به شما دید مناسبی در رابطه با بازار بدهد؛ اما صرفا نمیتوان بر اساس این اخبار اقدام به خرید سولانا و سایر رمزارزها کرد.
استراتژیهای خروج از بازار
برای پیدا کردن بهترین زمان خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است نمودارهای آن را تحلیل کنید و برای خریدوفروش و انجام معاملات تصمیم بگیرید. یکی از روشهایی که هم برای فروش و هم برای خرید کاردانو و سایر ارزهای دیجیتال مناسب است، روش کپی تریدینگ یا Copy Trading است. این روش در بعضی صرافیها ارائه میشود و به معنی کپی کردن زمان و مقدار خریدوفروش ارزها از افراد حرفهای است.
افراد مختلف هرکدام بر اساس استراتژی شخصی خود، زمان خاصی را برای خروج از بازار در نظر میگیرند. بسیاری از افراد از میانگینهای متحرک برای فروش ارزهای خود یا از الگوهای موجود در تحلیل تکنیکال استفاده میکنند. یکی از استراتژیهای مشهور و رایج برای خروج از بازار، تشخیص نقاط عرضه و تقاضا روی چارت و خروج در نقاطی است که عرضه در آنها زیاد است. برای مثال، اگر قیمت بیت کوین با رسیدن به قیمت ۶۷ هزار دلار، افت شدیدی را تجربه کند این قیمت یک نقطه عرضه یا مقاومت برای بیت کوین محسوب شده و برخی از تحلیلگران معتقدند دفعه بعدی که بیت کوین به این قیمت برسد، باید آن را بفروشند.
بهترین زمان برای نوسان گیری ارز دیجیتال
یکی از بهترین روشها برای سود کردن در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال نوسان گیری است. نوسان گیری با شناخت حرکات ارز و نقاط کف و سقف آن انجام میشود. معاملهگرانی که از روش نوسان گیری استفاده میکنند، نیازی به نشستن پشت سیستم و خیره شدن به نمودارهای ارز دیجیتال ندارند. آنها زمانهای خاصی را برای خود تعیین میکنند و در همان زمانها از ارزهای موردنظرشان نوسان میگیرند. این کار مستلزم استفاده از روشهای تحلیلی مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است.
یادگیری نوسان گیری هم فقط با آموزش و تجربه در بازار ارز دیجیتال به دست میآید.
یکی از نکات مهمی که در معاملات ارزهای دیجیتال باید در نظر بگیرید توجه به قیمت بیتکوین است. این ارز دیجیتال اولین و تأثیرگذارترین ارز است و قیمت آن بر قیمت اکثر ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است. پس برای یافتن بهترین زمان خرید ارز دیجیتال حتما قیمت ارز مادر یعنی بیتکوین را موردبررسی قرار دهید.
بهترین زمان برای ترید ارز دیجیتال
معمولا ترید در جهت روند بازار در ۷۰ درصد مواقع باعث سود شما میشود. همیشه سعی کنید خلاف جهت روند بازار معامله نکنید زیرا بازار همیشه تمایل دارد به روند اصلی خود استراتژی میانگین هزینه دلار بازگردد. نکته بعدی خرید متیک و سایر ارزهای دیجیتال در کف قیمتی است. بسیاری از افراد در زمان شکست سطوح مقاومتی اقدام به خرید میکنند که این کار خطر زیادی دارد. بارها دیده شده است که این شکستها فیک بوده است و قیمت مجدد به زیر مقاومت خود بازگشته است.
خطرناکترین زمان برای معاملات ارز دیجیتال
شاید بتوان گفت خطرناکترین زمان برای معاملات ارز دیجیتال زمانی است که روند بازار مشخص نیست. بهعبارتی گاهی نمودار در لبه تیغ قرار میگیرد. این شرایط زمانی رخ میدهد که قیمت در نزدیکی شکست یک حمایت یا مقاومت مهم قرار دارد و کسی نمیتواند پیشبینی کند که این شکست رخ میدهد یا نه. در این شرایط معامله کردن و خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بیشتر شبیه به قمار است.
بهترین زمان خرید تتر
تتر درواقع همان دلار دیجیتال است که در اکثر صرافیها میتوانید آن را خریداری کنید. زمانی که اوضاع اقتصادی در کشور ما مساعد نیست بسیاری از افراد تصمیم میگیرند برای جلوگیری از کاهش ارزش پولشان ریال خود را به دلار تبدیل کنند. البته خرید و نگهداری دلار بهصورت فیزیکی معایب خود را دارد. برای مثال خطر به سرقت رفتن دلارها یا محدودیتهای بانک مرکزی از اصلیترین معایب خرید دلار بهصورت فیزیکی است. بههمین علت اکثر افراد ترجیح میدهند بهجای خرید دلار، به خرید تتر روی میآورند.
کلام آخر
در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مفاهیمی همچون بهترین زمان خرید و فروش ارز دیجیتال و بهترین ساعت خریدوفروش ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. نکته مهم در ورود به بازار ارزهای دیجیتال و انجام معاملات این است که احساساتی عمل نکنید و مدیریت ریسک داشته باشید. قبل از ورود به این بازار در مورد آن مطالعه کنید و با دانش و اطلاعات کافی پا به عرصه بازار ارزهای دیجیتال بگذارید.
سوالات متدال
بهترین زمان خرید ارز دیجیتال کی است؟
بهترین زمان خرید ارز دیجیتال زمانی است که شما آمادگی خرید آن را دارید. شما باید مقداری از سرمایه خود را به این کار اختصاص دهید و طوری برنامهریزی کنید که اگر آن مقدار از سرمایه خود را از دست دادید، هیچ لطمهای به زندگی شما وارد نشود. بعضی افراد با خرید ارز دیجیتال در بهترین زمان سود خوبی به دست آوردهاند، اما میتوان گفت که این موضوع بیشتر به شانس بستگی دارد.
بهترین زمان برای فروش ارز دیجیتال چه وقتی است؟
با توجه به نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال، بسیاری از سرمایهگذاران از روش معاملات کوتاهمدت استفاده میکنند. در این روش ارزهای دیجیتال خود را برای بازه زمانی کوتاهی نگه میدارید و پس از کسب سود ۱۰ الی ۲۰ درصدی آنها را به فروش میرسانید. این روش دردسرهای سرمایهگذاری بلندمدت را ندارد و میتواند سود زیادی نصیب تریدرها کند. اگر یک ارز دیجیتال پر ریسک و پر نوسان را انتخاب کردهاید، باید نمودار قیمت آن را بهصورت لحظهای بررسی کنید و در صورت مشاهده نوسانات مکرر قیمت آن ارز دیجیتال، زودتر از موعد مقرر آن را به فروش برسانید.
بهترین زمان خرید تتر چه زمانی است؟
بهترین زمان برای خرید تتر، وقتی است که قیمت دلار در حال افزایش است و شما میتوانید با این کار مانع از کاهش ارزش سرمایه خود شوید.
بهترین صرافی ایرانی برای خرید ارز دیجیتال کدام است؟
امنیت، سرعت، تایید سریع تراکنشها، کارمزد معاملاتی پایین، ثبت نام و احراز هویت بسیار سریع و برداشت ریالی و ارزی در کمترین زمان ممکن، موضوعاتی هستند که ارزپایا را به یکی از بهترین انتخابها برای خرید ارز دیجیتال تبدیل کردهاند.
دیدگاه شما